· 

Waarom challenges, mealplans & fitbits niet werken

Er zijn weinig mensen die nog nooit mee hebben gedaan aan ‘een challenge’. Bijvoorbeeld 30 dagen geen suiker of 30 dagen 200 gram groente per dag eten. En wie heeft er echt nog nooit een dieet gevolgd of een heel schema aangeschaft waarbij je van uur tot uur de maaltijden per dag krijgt? En ik zie tegenwoordig erg veel mensen met een Fitbit om de pols. Een kek horloge met veel ‘gezondheidsmogelijkheden’.

 

Challenges, met welk doel?

Challenges zijn vaak maar van korte duur zijn. 1 week of 30 dagen, er zit altijd een einddatum aan. Men begint over het algemeen actief en enthousiast en heeft de vaste overtuiging dat het gaat lukken om deze challenge met succes af te ronden. De eerste week gaat het erg voortvarend, de tweede week wordt er al een keer gemist (vast met een goede reden), de derde week is een struggle en de vierde week wordt op karakter gedaan omdat het dan eindelijk klaar is. En we weer ’normaal’ kunnen doen. Maar wat is eigenlijk het doel achter deze challenges?

 

Diëten en de lange termijn?
Diëten worden vaak in het leven geroepen omdat men wil afvallen. Van het dieet dat op dat moment hip en happening is wordt een (kook)boek aangeschaft of er wordt een schema gekocht waar per dag op staat wat je wanneer moet eten. Het geeft een gevoel van controle en het nemen van verantwoordelijkheid overheerst op dit moment. Ook hierbij is de start vaak voortvarend en vol commitment. Naar mate de tijd vordert wordt het lastiger, zeker wanneer het streefgewicht ambitieus is neergezet kan het heel moeilijk worden. Maar op het moment dat het streefgewicht bereikt is, ontstaat er een gevoel van euforie en overwinning! Om vervolgens alle remmen los te gooien en binnen mum van tijd het oude gewicht weer te bereiken en er mogelijk zelfs bovenuit te stijgen. 

 

Fitbits en sporthorloges
Fitbits vind ik een ware aanwinst in het activeren van mensen die er geen actieve levensstijl op na houden. Deze stappenteller is een echt schitterende uitvinding. Het nadeel is alleen dat die dingen ook vaak ook calorieën ‘tellen’. Wat de precieze techniek hier achter is weet ik niet, en hoe accuraat is het eigenlijk? Als je aan het einde van de dag je stappen bekijkt en de verbruikte calorieën zou het zomaar kunnen zijn dat je nog best die reep Tony’s ‘zou kunnen nemen’ omdat je die dag toch zoveel hebt verbrand. Als je naast die Fitbit niet ook je calorie-inname monitort houd je jezelf waarschijnlijk ongelofelijk voor de gek!  

 

Het is natuurlijk helemaal niet erg dat het zo werkt als je maar in je achterhoofd houdt dat het zeer waarschijnlijk geen duurzame oplossing is. Het kan erg veel voldoening geven om ergens voor te gaan en je tanden in te zetten. Maar houd rekening met dat het waarschijnlijk geen blijvende verandering bewerkstelligt. Wil je echt een verandering? Dan is een commitment voor een verandering in leefstijl de remedie. Over het algemeen wordt gezegd dat een gedragsverandering pas na 3 maanden optreedt, tenminste als je er voor gaat en ook verantwoordelijkheid durft te nemen voor deze verandering.  Daarom werken de 30 dagen challenges niet voor de lange termijn. Door een schema te volgen waarbij iemand je oplegt wat je wanneer moet eten leer niets over gezonden voeding en verhoudingen. Het leert je wel hoe je afhankelijk kunt zijn van een ander en zijn/haar expertise. Als je daarvoor wilt kiezen is dat natuurlijk helemaal prima. Als jij zelf verantwoordelijk wil zijn voor je gewicht, stappen, fitheid … je leefstijl en daarmee gezondheid dan zul jij zelf aan de slag moeten! Natuurlijk kun je hier hulp bij vragen en informatie inwinnen, maar bedenk zelf wat er bij jou past, hoe je de informatie gaat gebruiken om je eigen doelen te bereiken.

 

Stappenplan:

  • Denk na over welke (kleine) stappen jij zelf kunt ondernemen; 
  • Welke informatie heb je hiervoor nog nodig? Probeer erachter te komen waar je die informatie vandaan kunt halen;
  • Schakel je omgeving in zodat zij je kunnen helpen en je ter verantwoording kunnen roepen als het even mis gaat;
  • BEGIN! Wacht niet tot de volgende maandag of de eerste of de vijftiende van de maand of na de vakantie of die ene verjaardag. Vandaag is de beste dag om te starten!