· 

Water & meer

De heerlijke warme zomerdagen komen er aan, eigenlijk zijn ze er al. Het devies … water drinken! Maar let op, het is niet alleen water dat je verliest als je transpireert, het zijn ook belangrijke mineralen die je verliest tijdens het zweten. Met name voor de mensen die sporten, maar ook als je bijvoorbeeld langere wandelingen maakt is het onderstaande handig om te weten. 

In het zweet dat je verliest zitten naast water ook de volgende mineralen:

  • Magnesium: een mineraal dat belangrijk is voor de aanspanning en ontspanning van je spieren, de productie van energie in je cellen en bovendien onderdeel uitmaakt van meer dan 300 andere processen in je lichaam;
  • Calcium: ook nodig voor het functioneren van je spieren, je uithoudingsvermogen en de geleiding van je zenuwvezels;
  • Kalium: heeft ook invloed op de werking van je zenuwen en spieren
  • Natrium: beïnvloedt de geleiding van je zenuwen, het aanspannen & ontspannen van spieren en de heropname van water in je lichaam.

 

Geen zorgen, het betekent niet dat je met een beetje inspanning dood neervalt of dat je organen en hersenen opeens gaan krimpen, echt niet! En het is zeker geen reden om niet te bewegen als het (een beetje) warm is en je lekker gezweet hebt. Waar kun je aan merken dat je misschien wat moet aanvullen? En wat zijn de kenmerken die je eigenlijk wil voorkomen?

  • Je hebt een langere herstelperiode nodig na inspanning ;
  • Je hebt weleens kramp in je spieren;
  • Je hebt een slap gevoel in je lijf;
  • Je bent misselijk.

 

Voordat je naar de potten supplementen grijpt kun je ook bedenken of je je voeding een beetje kunt bijstellen zodat je lichaam het op die manier binnen krijgt. Deze essentiële mineralen zijn te vinden in de volgende voedingsmiddelen:

  • Magnesium: pijnboompitten, zilvervliesrijst, granen, bonen & 75% (of meer) chocolade
  • Calcium: groene groente, vette vis, eieren & zuivel
  • Kalium: groene groente, noten, tonijn, banaan, aardappel & yoghurt
  • Natrium: keukenzout. Dus als je, net zoals ik, zoutloos kookt voeg dan in deze periode een klein snufje zout toe aan je eten.

 

Als je veel beweegt en/of sport en dus (veel) vocht verliest dan kun je het volgende doen:

·     Voor wandelaars; neem ruim water mee en een klein extra flesje waar je een theelepeltje ORS (Oral Rehydration Solution) of een snufje keukenzout in hebt opgelost. Neem af en toe een slokje van de oplossing en drink vooral lekker veel water.Voor sporters; voeg 1 theelepeltje ORS aan je eiwitshake of water toe voor na het sporten. Doe dit niet tijdens het trainen, mijn ervaring leert me dat je daarvan veel dorst krijgt.. In ORS zitten suiker, natrium en kalium. Hiermee krijgt je lichaam een goede start voor optimaal herstel.

 

LET OP; in bovenstaand bericht ga ik er vanuit dat je geen medicatie neemt en ‘relatief gezond bent’. Als je niet in goede gezondheid verkeert en/of medicatie gebruikt is het verstandig om met een arts te overleggen.

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0